Prezident Emirates obvinil Rolls-Royce z nepřiměřeného zisku

  • 2023-12-10 07:14

Konflikt mezi leteckou společností Emirates na jedné straně a výrobci Rolls-Royce a Airbus na straně druhé, který vypukl na Dubai Air Show, má pokračování.

Prezident Emirates Sir Tim Clark obvinil Rolls-Royce, že motory Airbusů A350-1000 jsou defektní, a proto Emirates tato letadla nekupuje, i když by se do parku hodila. Airbus a Rolls-Royce kritiku odmítly. Tentokráte Tim Clark kritizoval ziskové marže Rolls-Royce.

V úterý generální ředitel společnosti Rolls-Royce Tufan Erginbilgic oznámil vynikající hospodářské výsledky společnosti a představil ambiciózní plán zečtyřnásobit zisk. Toho má být dosaženo především zvýšením servisních poplatků. Výrobce míří na ziskovou marži 15 až 17 %.

Na toto prohlášení reagoval Tim Clark: „Pokud máte motor, který nefunguje, jak by měl, vaše náklady porostou. Přitom vaše schopnost získat hodnotu od zákazníka klesne jednoduše proto, že klient nebude tolerovat nevýkon“. Vyzval společnost Rolls-Royce, aby se vrátila „zpátky k základům“.

„Slyším lidi mluvit o maržích... 10 % nebo 15 %. My jako odvětví letecké dopravy se celkově pohybujeme okolo 3 až 4% ziskové marže“, řekl Clark. Dodal, že o návrhu na vyšší servisní poplatky odmítá diskutovat.

„Byli jsme připraveni na verzi -1000. Nemáte ponětí, kolik práce jsem věnoval interiérům těchto letadel“, řekl Clark a dodal, že patová situace ohledně motorů „otevřela dveře“ k obnovení zájmu o model Boeing 777-8 pro přepravu cestujících i nákladů. Clark přitom A350-1000 „nesmetl ze stolu“, připadnou objednávku však podmiňuje zlepšením parametrů motorů.

Airbus na veletrhu v Dubaji prohlásil, že motory pracují výborně, a poznamenal, že „Tim tato letadla nemá“.

Rolls-Royce uznává, že motory Trent XWB-97 mají delší doby mimo provoz, než se očekávalo. Výrobce však rozhodně popřel, že výkonnost motorů je „defektní“. Vysvětlil, že v prašném a horkém prostředí Středního východu trpí podobným problémem motory všech výrobců.

Erginbilgic v úterý zopakoval, že problém odolnosti se týká pouze motoru Trent XWB-97, používaného na modelu A350-1000, a to pouze v náročných klimatických podmínkách. Rolls-Royce okolo roku 2025 nebo 2026 připraví modifikaci na základě zkušeností získaných během výzkumu a vývoje demonstrátoru UltraFan. Úprava přispěje dalšímu snížení spotřeby paliva a prodlouží „dobu na křídle“.

„Přijďte s dobrým motorem, a budeme vážně jednat o nákladech na údržbu, které vám zajistí zisky, které hledáte, aniž byste byli přehnaně lakomí“, poznamenal Tim Clark na adresu Rolls-Royce.

Výrobci motorů se shodují, že problém motorů pracujících v náročném prostředí Středního východu spočívá v nutnosti nalézt optimální rovnováhu mezi spotřebou paliva a „dobou na křídle“. Ve složitém prostředí to objektivně není snadný úkol.

Plán Rolls-Royce zvýšit marží cestou zvýšení servisních poplatků je realistický a odůvodněný. Motoráři jsou pod rostoucím tlakem výrobců letadel a dopravců, aby snížili spotřebu, a to při vysoké „době na křídle“ a vysoké spolehlivosti. Další požadavky, kterým výrobce musí vyhovět, přicházejí od regulátorů.  

Výrobci investují do vývoje, výzkumu a výroby stále větší prostředky. Přitom jde o investice riskantní, neboť výsledek je velmi nejistý. A i pokud jde vše dobře, nejistý je také vývoj poptávky, která souvisí s řadou faktorů. Na samotném prodeji motorů výrobci prodělávají a do zisku se dostávají právě poskytováním služeb a náhradních dílů. Pokud tím nevytvoří dostatečný zisk, nemohou investovat do vývoje.

Postoj leteckých společností je rovněž pochopitelný. Letecké společnosti nesou dodatečné náklady spojené s nižším než očekávaným výkonem motorů, přičemž výpadky letadel způsobují nespokojenost cestujících a ztrátu reputace.

Pokud jde o marže Rolls-Royce, Tim Clark možná lépe než kdo jiný z odvětví chápe, že marže stanovuje trh. Rolls-Royce je v situaci, kdy si může dovolit marže zvyšovat, neboť o poptávku se strachovat nemusí.

Úspěch Rolls-Royce dokládá trvalý růst ceny akcií (viz obr. 2). Po úspěšné transformaci stoupla za poslední rok cena akcií na trojnásobek. (Foto: Airbus, Dublin Airport, Derby Telegraph, FreightWaves, planes.cz)


Article photographs



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details
TOPlist