Top10 zákazníků Airbusu A321neo

  • 01.04.2025 12:23

Airbus A321neo je dnes nejpopulárnějším dopravním letadlem. Na konci února evidoval Airbus celkem 6843 objednávky. Během několika týdnů počet objednávek dosáhne 7000. Vyřízeno bylo 1640 objednávek. Na opačném konci, tj. nejméně populární z řady A320neo, jsou A319neo, na které Airbus získal pouhých 57 objednávek, z nichž zatím dodal 29.

Letadla A321neo jsou vyráběna od roku 2016 a jejich cena se podle serveru ch-aviation odhaduje od 39,5 milionu dolarů po 65,8 milionu dolarů. Mezi soudobými jednouličkovými letadly mají A321neo bezkonkurečně  největší kapacitu (až 244 cestujících) a největší maximální vzletovou hmotnost 97 tun. Varianta A321XLR s prodlouženým doletem má maximální vzletovou hmotnost 101 t a dolet až 8700 km.

Nejvíce objednávek mají společnosti IndiGo, AirAsia, WizzAir, Air India, Turkish Airlines, United Airlines, easyJet, Frontier Airlines, American Airlines, Jet2 a Volaris. Pořadí aerolinek s objednávkou alespoň 100 exemplářů A321neo (na konci února 2025) a počet objednávek je následující:

  • IndiGo: 654
  • AirAsia: 367
  • Wizz Air: 296
  • Air India: 210
  • Turkish Airlines:209
  • United Airlines: 169
  • easyJet UK: 165
  • Frontier Airlines: 158
  • American Airlines: 146
  • Jet2 (UK): 135
  • Volaris: 106

V Evropě jsou největším zákazníkem Wizz Air s objednávkou 296 letadel. Pokud jde o nabízenou sedačkovou kapacitu, Wizz Air je momentálně čtvrtou největší evropskou aerolinkou po Ryanairu, easyJetu a Lufthanse. Na pátém místě, o jedno místo za Wizz Airem, zaostávají Turkish Airlines.

Wizz Air je s objednávkou 47 exemplářů A321XLR čtvrtým největším zákazníkem této verze.  

Největších pět zákazníků XLR:

  • IndiGo: 69
  • American Airlines: 50
  • United Airlines: 50
  • Wizz Air. 47
  • Qantas: 36

Zákazníci mají objednáno asi 550 letadel XLR. Skutečný počet však může být výrazně větší, neboť řada zákazníků si v objednávkách A321neo zajistila možnost konverze na model XLR.

Pro Airbus je A321neo zlatým grálem, který výrobci zajišťuje největší ziskovou marži. Letadlo ve svém segmentu nemá konkurenta. Dokonce i generální ředitel Boeingu přiznává, že Boeing nemá čím konkurovat. A to se týká i perspektivní verze 737-10.

A321neo nyní válcují trh jednouličkových letadel, a to bude trvat přinejmenším do poloviny příští dekády, kdy by se do provozu mohly dostat nástupníci řady Airbus A320neo a Boeing 737 MAX. (Foto: @Tobias_Gudat, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Creature25 - nepřihlášený host (...48.0...)
01.04.2025 23:27
Pěkný

Boeing to pos.al s nástupcem 757...teď si drbe hlavu s certifikací 737-7 a -10 a ujíždí mu vlak,a to dost rychle...totální nekompetentnost...

MichalC (...58.113...)
01.04.2025 16:41

Miroslav: ano, diky motorum certifikovanym na vyssi tah splnuje slibenych 8700 km

Miroslav - nepřihlášený host (...73.21...)
01.04.2025 13:42
Na okraj

Zaujímavý príbeh - má A321XLR skutočne dolet 8700 km ako deklarovali?

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace
TOPlist