Ruská vláda uvolní ze státního rozpočtu v letech 2024 a 2025 subvenci ve výši 1,94 miliardy rublů (asi 460 milionů korun) na vývoj zkrácené verze letadla Jak MC-21-210.
Zatímco základní verze Jaku MC-21-310 je určena pro 211 cestujících (v jednotřídní konfiguraci), kapacita verze -210 bude 140-150 cestujících. Verze vznikne zkrácením trupu verze -310 o 8 metrů. Přípravné práce na vývoji letadla sice byly dokončeny již v roce 2021, ale projekt byl následně odložen z důvodů priority pro „rusifikaci“ MC-21-310. V důsledku sankcí je nutno u MC-21 nahradit 36 systémů západních dodavatelů systémy domácích výrobců.
Původně se předpokládalo, že po verzi -310 přijde na řadu prodloužená verze -410, která měla mít kapacitu až 260 cestujících. To však nyní není aktuální, neboť západní motory jsou nedostupné a motory Aviadvigatěl PD-14 se zvýšeným tahem nebudou v dohledné době k dispozici.
Impulsem pro obnovení prací na verzi -210 bylo poněkud překvapivé rozhodnutí Aeroflotu konvertovat 89 objednávek letadel SJ-100 na stejný počet letadel MC-21-210. Projekt byl proto rychle oprášen, dostal priority a podporu.
Aeroflot se rozhodl k přechodu od SJ-100 (pro asi stovku cestujících) na větší MC-21-210 z důvodů perspektivních kapacitních potřeb a vyšší efektivnosti většího letadla na regionálních linkách s vyšší poptávkou.
Předpokládá se, že MC-21-210 by mohl nastoupit do služby u Aeroflotu okolo roku 2030. (Foto: OAK, dzen.ru, planes.cz)
To je ale zajímavé, Aeroflot nechce letadlo, které může mít příští rok, pokud se rychle podaří dokončit vývoj PD-8 (nebo za dva, tři, přinejhorším čtyři roky, ale to už určitě přeháním). Místo toho chce letadlo, které nebude mít za 6 let, možná ani za 8. Ona ta rusifikace je někdy spíš Čínofikace, a to se Rusku moc nelíbí. Pašované a přeprodávané díly pro západní letadla jsou drahé, od nespolehlivých dodavatelů (kvalita made in Iran) a bez záruk.
No, držím jim palce, ať ty krásné a skvělé letouny úžasně létají - Il-114-300, SJ-100, Tu-204/214, MS-21-310 (díky lepším ruským materiálům je o skoro 6 tun těžší) a teď i MS-21-210. Nepočítám Il-112V, protože po katastrofě zastavili projekt - letoun byl o 2 t těžší než plánováno, u stroje s MTOW 21 t a nákladu 5 t je to dost problém. Takže se rozhodli vyvinout úplně nové letadlo Il-212, které bude nejvíc nejlepší (něco z Il-112 v něm určitě použijí).
RuSSko fakt nevie, co robi. A vyroba lietadiel nie je vynimkou. RuSSko nikdy nebolo leteckou velmocou - hromada toho je len okopirovana.
Zdravice jak na 1.máje před rokem 1989. Husté
Je skvělé a radostné sledovat, že se daří vývoji nových typů letadel, ať už je to kdekoliv na světě. Rusko určitě ví, co dělá a pokud má někdo zvládnout výrobu zcela nových strojů, tak právě bývalá letecká velmoc, která má k tomu velmi silnou motivaci.
Aeroflot presuva objednavky na tie lietadla, ktore nebudu v skorej dobe ani "teoreticky" vyrobitelne. Zrejme spolieha, ze ruSSka agresia zkonci a sankcie sa rozvolnia.
Co to plácáte kulico? Jak to má spojitost s tím, že Rus už nemá zájem o dovážené produkty?!
U Airbusu je obtížné sehnat objednávky na A319neo, starší A319 končí ve šrotu (oba pro max.160 cestujících), naopak jde na dračku A321neo (pro max.240 cestujících). Menší kapacity vítězí A220 a Embraer 190E2 a 195E2 ...
V Rusku se mi tak nějak zdá, že soudruzi plavou nezdolně proti proudu
Ty sankce se fakt vyplatily, posílám gratulace všem vlastizrádcům!
Celkem 9 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Je fakt, že pro potřeby Aeroflotu je SJ přeci jen dost malý, takže toho "prcka" spíš přenechá soukromníkům. Navíc, původní SSJ byl od počátku tak trochu průšvih hlavně kvůli motorům (zajímalo by mě, kdo na tom měl větší podíl, jestli Safran nebo Saturn), a rusifikace zřejmě taky neběží tak, jak by to chtělo.