Boeing ztrácí největšího zákazníka modelu 737 MAX 10 – United Airlines

  • 14.03.2024 06:55

Šéf United Airlines Scott Kirby naplnil své hrozby a ruší objednávky letadel Boeing 737 MAX 10. Dopravce již dále nehodlá čekat v nejistotě, kdy bude MAX 10 nakonec certifikován a kdy budou zahájeny dodávky. Vývoj verze MAX 10 nabral přinejmenším šestileté zpoždění, (pokud předpokládáme termín dodávek v roce 2026).  

Zpoždění přitom může být dokonce ještě delší. Generální ředitel Delta Air Lines pro zpravodajství Bloomberg uvedl, že dodávky verze MAX 10 mohou sklouznout až do roku 2027.

Ztráta United jako největšího zákazníka verze MAX 10 je pro Boeing velká rána. United měly objednáno 277 exemplářů a opci na dalších 200. V hlášení burzovní komisi dopravce uvedl, že neočekává dodávky letadel ani letos ani v roce 2025. Zrušení objednávek MAX 10 vysvětluje nejistotou okolo termínu zahájení dodávek.

Scott Kirby o rozhodnutí informoval 13. března na konferenci J.P. Morgan Industrials Conference. Prohlásil: „Požádali jsme Boeing, aby pro nás zastavil výrobu MAX 10 a místo toho vyráběl MAX 9. Dnes nelze říci, kdy bude MAX 10 certifikován”. Kromě záměny MAX 10 na MAX 9 potvrdil, že United doufají, že část objednaných Boeingů MAX 10 nahradí letouny Airbus A321neo.

United tak zajímavým způsobem motivují dodavatele maximalizovat dodávky letadel MAX 9 a A321neo. Čím více letadel MAX 9 stihne Boeing dodat, tím méně United pořídí Airbusů a naopak.

Jde o další špatnou zprávu pro Boeing v době, kdy je po nehodě letadla Alaska Airlines důvěra trhů a veřejnosti v Boeing otřesena a firma je pod drobnohledem regulátorů a zákonodárců.

Od počátku roku akcie Boeingu ztratily již 28 %. 

Boeing prezentoval první předsériový exemplář letadla MAX 10 pro United v prosinci 2022. (Foto: The Seattle Times, Aviation International News, RobsBlog, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



kulica - nepřihlášený host (...81.81...)
14.03.2024 16:47
Boeing

Mám obavy, že ještě od většího průšvihu Boeing zachraňuje jen vyčerpaná kapacita Airbusu a jeho dodavatelů.
737 max7 zpoždění - otázka kolik má ještě trpělivosti Southwest. 737 max10 zpoždění - United to vzdávají, AA nakupují, RyanAir zatím moc nevrčí ... překvapivě. 777-9 zpoždění - Emirates jsou rozmrzelé, ostatní vyčkávají ... občas někdo projeví nespokojenost.
787 výrobní problémy, 737 max8 a max9 výrobní problémy.
Jediná personální změna co jsem zachytil bylo odvolání šéfa projektu 737 max.

Ivo - nepřihlášený host (...30.123...)
14.03.2024 09:37

Tohle je rozhodně obrovská příležitost pro Airbus, ale s jeho frontou na letadla bude extrémně obtížné tam United někam vklínit. Navýšení kapacit výroby jde dost pomalu.

Ondřej - nepřihlášený host (...13.238...)
14.03.2024 09:30

Ouuu, tak to zabolí. Vím že to schytám :-) , ale Airbus by měl rychle najít navýšení kapacity. Nebo kontaktovat zákazníky ve frontě jestli by nepřepustili místo.
Hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere :-)

Gajda - nepřihlášený host (...49.249...)
14.03.2024 08:30

Takže ve Swordsu se bouchalo šáňo

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace