Podle zatím nepotvrzených informací navrhly Ural Airlines pilotům letu ze Soči do Omska, který skončil 12. září nouzovým přistáním na poli 180 km od Novosibirsku, aby požádali o rozvázání pracovního poměru. Od incidentu piloti nelétají. Informaci poskytli médiím rodinní příslušníci pilotů Sergeje Belova a Eduarda Semenova. Manželka jednoho z pilotů se obrátila dopisem k prezidentu Putinovi, neboť podobný postup považuje za nesprávný.
Nouzové přistání se obešlo bez ztrát na životech. Na palubě letounu bylo 167 osob. Airbus A320 se dost možná vrátí do provozu, neboť poškození jsou podle předběžných prohlídek zanedbatelná. Alternativou je kanibalizace letadla na náhradní díly.
Vyšetřování incidentu probíhá s turbulencemi. Výsledky vyšetřování prováděné uralskou regionální pobočkou Rossavijacie počátkem listopadu Rossavijacija nepřijala a sestavila novou komisi, která případ znovu šetří. K vyšetřování byli přizvání experti z jiných institucí. Úřad se zřejmě obává, že výsledky vyšetřování mohou zkreslit lokální vlivy. Úřad bez uvedení podrobností prohlásil vyšetřování za „neuspokojivé“.
Média s odvoláním na předběžné výsledky (probíhajícího) vyšetřování uvádějí, že piloti chybovali v rozpočtu spotřeby paliva, v důsledku čehož přijali nesprávné řešení divertovat do Novosibirsku.
Před přistáním v Omsku byl podvozek vysunut a zajištěn a v tomto stavu zůstal až do konce záznamu. Asi 4 s po jeho vysunutí se objevilo chybové hlášení o nedostatku kapaliny v „zeleném“ okruhu hydrauliky « HYD GREEN RSVR LOW LEVEL». Hlášení se aktivuje v případě, kdy hladina hydraulické kapaliny klesne pod 3,5 l.
V takovém případě je nutno přepočítat charakteristiky přistání, upravit výpočet spotřeby paliva s ohledem na vysunutý podvozek a upravit mechanizaci křídla. Spotřeba paliva při vysunutém podvozku a otevřených dveří podvozku stoupne takřka na dvojnásobek.
V okamžiku, kdy letadlo přerušilo přiblížení na přistání v Omsku, bylo na palubě 4400 kg paliva. Posádka přijala rozhodnutí divertovat do Novosibirsku 4 minuty po přerušeném přiblížení. Rozpočet paliva byl stanoven z údaje palubního počítače FMS, který však v tomto případě není věrohodný, protože nebere v úvahu konfiguraci letadla. FMS uvádělo zbytek paliva po přistání v Novosibirsku 800 kg.
Záznam rozhovoru v kabině dokládá, že piloti s jistotou nevěděli, v jaké konfiguraci letadlo je. Kapitán byl přesvědčen, že podvozek zůstal zasunut a otevřeny jsou pouze dveře podvozku. Pokud by tomu tak bylo, spotřeba by byla o 15 % vyšší. Druhý pilot byl naopak přesvědčen, že podvozek se vysunul. V postupu posádky se zřejmě uplatnilo „tunelové vidění“, které způsobuje, že posádka je v extrémní situaci připravena přijímat pouze to, v co sama věří, a podle toho se i rozhoduje.
Ve vzdálenosti 379 km od Novosibirsku pokleslo množství paliva na 1600 kg. Teprve v tento moment piloti zjistili palivovou krizi. Zároveň se objevila signalizace ECAM o nedostatku paliva, což vedlo posádku k vyhlášení nouze. Pět minut poté se na panelu ECAM podruhé objevila stránka FUEL. Zbytek paliva činil 1300 kg. Ve vzdálenosti 229 km od Novosibirsku zbývalo palivo na pouhých 11 minut letu.
Po vyhlášení nouze zahájil letoun sestup do hladiny 160 a poté do hladiny 100. Letadlo klesalo v režimu OPEN DESCENT se střední rychlostí klesání 11,8 m/s. V hladině 80 začali piloti vyhledávat vhodnou plochu pro přistání. Po dvou minutách kapitán ohlásil Novosibirsku přibližnou polohu místa pro přistání.
Posádka měla ve výběru plochy šťastnou ruku, neboť se jednalo o největší pole v okolí, které nebylo podmáčené.
Letadlo přistálo na pšeničném poli při rychlosti 117 kt s maximálním vertikálním přetížením 1,98 g. Při přistání se neotevřely segmenty rušičů vztlaku 1 a 5 a nepracoval obraceč tahu levého motoru. Obojí způsobeno výpadkem „zeleného“ hydraulického systému, plně v souladu s dokumentací Airbusu A320.
Chyba pilotů či Ural Airlines, nebo obojí?
Podle výpočtu Rosavijacije letadlo s vysunutým podvozkem potřebovalo k letu a přistání v Novosibirsku 6005 kg paliva, deficit paliva tak činil 1565 kg. Po přistání na poli byl zbytek paliva v nádržích letadla 184 kg.
Rossavijacija kvalifikuje nouzové přistání jako „vážný incident“ a doporučila ruským leteckým společnostem zajistit dodatečný výcvik pilotů, jak postupovat v případě poruchy hydrauliky, a k nutnosti průběžného monitorování stavu paliva. Tyto faktory musí posádky zvážit před rozhodnutím divertovat. Ural Airlines musí zlepšit výcvik součinnosti členů posádky (CRM).
Piloti podle Rossavijacije chybovali především v tom, že nesprávně stanovili spotřebu s ohledem na konfiguraci letadla a průběžně nemonitorovali stav paliva a odchylku skutečné spotřeby od vypočtené. Rossavijacija rovněž poukázala na nedostatečnou součinnost pilotů, která způsobila chaos a vysoké pracovní zatížení pilotů během kritických fází letu.
Vyšetřování stále probíhá, takže doporučení Rossavijacije nemusí být konečné. Na finální závěry si musíme počkat. Jako ve všech těchto případech, i zde došlo k řadě chyb, v důsledku kterých letadlo skončilo na poli. Naštěstí bez lidských obětí. V tomto směru odvedli piloti i palubní personál profesionální práci. Podle různých zdrojů je zaznamenáno jen asi sedm případů nouzového přistání velkých dopravních letadel mimo (provozovaná) letiště, při kterých nedošlo k obětem na životech.
Kapitán letu Sergej Belov se hájí tím, že přistání na relativně krátké dráze v Omsku shledal jako riskantní, neboť nemohl vědět, nakolik porucha hydrauliky ovlivní schopnost letadla brzdit po přistání. Jediná dráha letiště Omsk Centralnyj je dlouhá 2500 m, a jak napovídá název, letiště je obklopeno relativně vysokou městskou zástavbou. Tolmačevo v Novosibirsku má dvě dráhy o délce 3600 m.
Nejasný zůstává další osud pilotů i letadla. Dne 7. prosince tisková služba Ural Airlines oznámila, že probíhají jednání s pojišťovnou o náhradě škody. V místě nouzového přistání klesly v těchto dnech teploty pod -30 °C, takže pole je více než dostatečně ztvrdlé, aby umožnilo start letadla, pokud to ovšem pro Ural Airlines má ekonomický smysl.
Pokud jde o piloty, ruští odborníci a piloti se vesměs shodují na tom, že nemá smysl trestat piloty, neboť chybovaly zejména Ural Airlines tím, že nezajistily dostatečnou přípravu pilotů. (Foto: gazeta.ru, RIA Novosti, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ty piloty by si měli hýčkat, nikoli jim rozdávat výpovědi, aby se odvedla pozornost od hlavní viny aerolínek. Vždyť ten, kdo dokáže nouzové přistání do terénu u kterého nikdo nepřijde o život, musí být pan Pilot - o zkušenost bohatší než ti, kterým se to ještě nestalo...